Více informací k OP ST zde.
Zpracování PSÚT zajišťuje MMR ve spolupráci s regiony, MŽP a dalšími resorty.
V rámci regionů sběr podkladů zajišťuje sekretariát Regionální stálé konference (RSK) ve spolupráci s partnery zapojenými v RSK, dalšími aktéry regionální / místního rozvoje a na základě mapování a hodnocení absorpční kapacity území.
Zapojení územních partnerů vyplývá z důsledného naplňování principu partnerství.
Organizační struktura - kdo je zapojen do přípravy PSÚT
/PSUT-org-struktura.PNG.aspx)
Participace územních partnerů na přípravě PSÚT je klíčová pro nastavení OP ST, může přispět mj. k identifikaci transformačního potenciálu konkrétních projektů a typových aktivit, ale také ověřit nastavení kritérií pro hodnocení projektů.
Při práci na přípravě PSÚT a sběru dat / projektů / typových aktivit se spolupracuje:
- s krajskými partnery příslušných resortů (např. Úřady práce, PS RSK),
- zastřešujícími organizace, resp. jejich regionálními kancelářemi (Hospodářskými komorami, SMO ČR, SMS ČR, MAS, Agenturou pro podporu podnikání a investic CzechInvest apod.),
- s existujícími platformami a uskupeními, které v regionech existují (výzkumné a vzdělávací platformy, existující PS, regionální zastřešující organizace apod.).
Cílem je eliminace duplicit vykonávaných aktivit a podpora vzájemné spolupráce zajišťující dostatečný a oboustranný přenos informací.
STRUKTURA PSÚT:
PSÚT je zpracován ve struktuře dané přílohou nařízení k FST. Tato struktura je postupně naplňována v souladu s definovaným obsahem jednotlivých bodů daných nařízením k FST. Ve stávající podobě Plán zahrnuje všechny dostupné informace a východiska definovaná příslušnými regionálními i národními strategiemi.
Definované území dopadu vychází z kritérií stanovených a posouzených ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí. Klíčovými částmi Plánu je přehled typových plánovaných operací a také popis řídícího mechanismu OP ST. Všechny tyto části vycházejí z diskuze s regiony, s dotčenými resorty zapojenými do přípravného týmu PSÚT a také z návrhů implementační struktury Ministerstva životního prostředí k OP ST. Plán vychází z dostupné podoby nařízení k FST a představuje první ucelený souhrn podkladů procesu transformace.
Základní struktura daná nařízením EK k FST
1. Proces transformace
1.1 Popis dopadů a identifikace nových oblastí podporující změnu infrastruktury
1.2 Definování územní působnosti FST
2. Posouzení výzev spojených s transformací pro každé území
2.1 Posouzení dopadu transformace
2.2 Rozvojové potřeby a cíle
2.3 Soudržnost s ostatními národními, regionálními a územními plány
2.4 Typy plánovaných operací
2.5 Ukazatele výstupů nebo výsledků
3. Řídící mechanismus
PODPOROVANÉ AKTIVITY V RÁMCI NAŘÍZENÍ K FST:
1. produktivní investice do malých a středních podniků, včetně začínajících podniků, které vedou k hospodářské diverzifikaci, modernizaci a přeměně
2. investice do zakládání nových podniků, mimo jiné prostřednictvím podnikatelských inkubátorů a poradenských služeb vedoucích k vytváření pracovních míst
3. investice do výzkumu a inovací včetně investic do univerzit a veřejných výzkumných institucí a podpora přenosu pokročilých technologií
4. investice do zavádění technologií i do systémů a infrastruktur pro cenově dostupnou čistou energii, včetně technologií skladování energie, do snižování emisí skleníkových plynů,
4a) investice do obnovitelné energie v souladu se směrnicí o obnovitelných zdrojích energie (EU) 2018/2001,
včetně kritérií udržitelnosti stanovených v této směrnici, a do energetické účinnosti, mimo jiné za účelem
snížení energetické chudoby;
4b) investice do inteligentní a udržitelné místní mobility, včetně dekarbonizace odvětví místní dopravy a jeho
infrastruktury;
4c) Obnova a modernizace sítí dálkového vytápění s cílem zlepšit energetickou účinnost systémů dálkového
vytápění a investice do výroby tepla, pokud jsou napájeny výhradně z obnovitelných zdrojů energie.
5. investice do digitalizace, digitálních inovací a digitálního propojení
6. investice do regenerace a dekontaminace brownfieldů, obnovy půdy a případně zelené infrastruktury a projektů obnovy s přihlédnutím k zásadě „znečišťovatel platí“
7. investice do posílení oběhového hospodářství mimo jiné předcházením vzniku odpadů, jejich snižováním, účinným využíváním zdrojů, opětovným používáním a recyklací
8. zvyšování kvalifikace a rekvalifikace pracovníků
9. pomoc uchazečům o zaměstnání při hledání zaměstnání
10. aktivní začleňování uchazečů o zaměstnání
11. technická pomoc
12. investice do udržitelné místní mobility včetně dekarbonizace sektoru místní dopravy
13. další činnosti v oblasti vzdělávání a sociálního začlenění, včetně, je-li to řádně odůvodněné, infrastruktury pro účely školicích středisek, zařízení péče o děti a starší lidi, jak bude uvedeno PSÚT v souladu s článkem 7.
Aktuální dění:
- Byl ustanoven přípravný tým (složení: resorty, zástupci krajů, úřad vlády, tripartita).
- Probíhají práce na draftu PSÚT v předepsané struktuře dané nařízením EK.
- ČR na přípravu PSÚT získala technickou asistenci, kterou financuje EK. Poskytování technické asistence začalo v říjnu 2020.
- 15. 10. 2020 byl předložen první ucelený návrh PSÚT ke schválení na vládu ČR v souladu s platným vládním usnesením č. 815/2020.
- 6. 10. 2020 byla svolána tzv. „Transformační platforma“ zajištující participativní přístup při přípravě PSÚT. Platforma poskytuje prostor pro diskuzi nad konkrétními tématy spojenými s realizací FST (zástupci zaměstnavatelů, měst a obcí, MAS, NNO, resortů).
- V rámci přípravy PSÚT dojde k provázání všech dostupných nástrojů Mechanismu spravedlivé transformace (všech jeho pilířů FST, INVEST EU a Finančních nástrojů EIB) i návrhů aktivit určených k financování.
Harmonogram:
- do konce února 2021 - finální metodika pro výběr strategických projektů
- březen 2021 – další jednání Transformační platformy
- konec března 2021 - základní kostra PSÚT – v rozdělení na jednotlivé kraje, základní rozdělení: grantová schémata / tematické výzvy / strategické projekty
- březen/duben 2021 – další workshopy pro města a obce, podnikatelské subjekty
- finalizace dokumentu na základě podkladů z regionů se následně předpokládá duben 2021, aby byl připraven po zveřejnění finální legislativy pro zahájení schvalovacího procesu vlády ČR, EK atp.
- květen 2021 - předpoklad schválení legislativy
- červen 2021 - měla by vstoupit v platnost finální legislativa k FST ze strany EK
- 2.Q 2021 - finalizace dokumentu, SEA a předložení finální verze dokumentů vládě ČR, EK