Zpráva o rizicích a opatřeních implementace fondů EU (ZRO)
MMR-NOK ve spolupráci se subjekty implementační struktury fondů EU, zejména s MF a ŘO, zpracovává dvakrát ročně Zprávu o rizicích a opatřeních implementace fondů EU. V souladu se zákonem č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, MMR-NOK každý rok v rámci ISŘR identifikuje a vyhodnocuje rizika čerpání peněžních prostředků z fondů Evropské unie a navrhuje vládě vhodná opatření.
Integrovaný systém řízení rizik 2021-2027
V rámci Integrovaného systému řízení rizik (ISŘR) pravidelně začátkem každého roku MMR-NOK identifikuje, vyhodnocuje a sleduje rizika, která mohou nebo již mají vliv na čerpání prostředků a splnění cílů, ke kterým se Česká republika zavázala. Současně stanovuje opatření k předcházení, snížení či úplnému vyřešení těchto rizik. Na základě vyhodnocení rizik stanovuje MMR-NOK tzv. semafor, který představuje rizikovost jednotlivých programů na datech ke konci roku předchozího. Tento semafor je platný po celý kalendářní rok.
Následně MMR-NOK čtvrtletně sleduje a pololetně vyhodnocuje průběh plnění a dopad stanovených opatření. O výsledcích hodnocení rizikovosti i plnění stanovených opatření poté pravidelně informuje vládu ČR.
V roce 2024 došlo v některých oblastech k pozitivnímu vývoji i u programů, které byly v únoru 2025 vyhodnoceny jako rizikové, tj. Operační program Spravedlivá transformace (OP ST) a Operační program Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK). Stále však přetrvávají oblasti, které MMR-NOK vnímá rizikově. OP ST se podařilo snížit riziko nesplnění pravidla n+3 v roce 2026. Pokud nedojde k dostatečně rychlé realizaci strategických projektů, hrozí stále dle analýzy MMR-NOK nesplnění pravidla n+3 v roce 2026 a možný decommitment, tj. ztráty alokace pro ČR, ve výši 1-4 mld. Kč. OP TAK má sice dostatečnou absorpční kapacitu, ale z počátku pomalejší administrace a posouvání spuštění finančních nástrojů mají stále dopad na pomalejší tempo čerpání.
V Operačním programu Jan Amos Komenský vedla závažná předběžná zjištění z auditu shody EK k pozastavení zpracovávání a předkládání souhrnných žádostí o platbu, nicméně v případě vyřešení není ohroženo splnění pravidla n+3 v roce 2025. Pomalejší čerpání bylo identifikováno rovněž u Operačního programu Rybářství a Integrovaného regionálního operačního programu, kde významná část alokace směřuje do integrovaných nástrojů, které vykazují časovou prodlevu a zpomalují celkový objem vydaných právních aktů.
V horizontální oblasti došlo v průběhu roku 2024 k pozitivnímu vývoji zejména v oblasti Plnění základních podmínek, kdy začátkem dubna 2024 došlo ke splnění poslední nesplněné základní podmínky 2.5 Vodní hospodářství. Začátkem prosince 2024 došlo k vyřešení nutnosti legislativního ukotvení komunitních služeb a tím i ke splnění Akčního plánu deinstitucionalizace sociálních služeb spadajícího do základní podmínky 4.4 Sociální začleňování. Ke konci roku 2024 tak bylo splněno všech 20 základních podmínek. Schválením a odesláním Vnitrostátního plánu pro energetiku a klima do EK bylo vyřešeno riziko procesu vymáhání práv ze strany EK. Nově bylo stanoveno na rok 2025 riziko Střetu zájmů v souvislosti s nálezem Ústavního soudu, který zrušil část novely zákona o střetu zájmů, spolu s dvěma novými opatřeními k jeho vyřešení.
Aktuální semafor stanovený v únoru 2025 pro programy 2021-2027 na datech k 31. 12. 2024:

Zdroj: MMR-NOK (únor 2025)
Dokumenty