10. 1. 2022
Pivovar Neratov ani přes protipandemická opatření nestagnuje, pivo zde vaří už pátým rokem a výstav neustále roste. Na startu pomohla dotace z fondů EU.
Neratov, magické místo v Orlických horách, které je široce proslulé díky unikátní rekonstrukci místního kostela, jenž doslova povstal z trosek. Ale Neratov už dlouho není jen někdejší poutní kostel se zasklenou střechou. Stejnojmennému sdružení se nedávno, po deseti letech příprav, podařilo otevřít pivovar.
Nemalý podíl na úspěšném završení dlouhodobého snažení, na jehož konci je nejen pivo uvařené přímo v Neratově, ale i vznik nových pracovních míst, má i podpora z evropských fondů. Celkový rozpočet prvního projektu byl téměř 12 milionů korun, evropská dotace poskytnutá prostřednictvím IROP podpořila vznik pivovaru částkou bezmála 3,7 milionu korun. V dalším kroku pak evropské fondy podpořily i rozvoj jeho technologií.
A co stálo na začátku úvah, navázat na tři století staré snahy řádu servitů, založit v Neratově pivovar? „Chvíli to od myšlenky vybudovat pivovar k její realizaci trvalo. Někdy kolem roku 2010 přijel do Neratova Jiří Gross a navrhl nám, že by se tu na tak skvělém místě s tak skvělou vodou měl pivovar opravdu postavit, a že se ujme role sládka,“ popisuje ekonomický manažer pivovaru Antonín Nekvinda.
Myšlenka byla zaseta a úvahy, které odstartovala návštěva budoucího sládka, se rozběhly na plno. „Po této návštěvě jsme si vcelku často říkali, že by to bylo opravdu dobré, mít tu pivovar, rozšířit naše služby pro návštěvníky a postavit další opěrnou „nohu“, na které bude naše činnost stát a finančně jistit naše sociální, kulturní a duchovní aktivity. Pak to trvalo asi dalších šest let, než jsme našli odvahu, peníze a stavební povolení k dílu. Nyní jsme velmi rádi, že jsme tak učinili,“ pokračuje.
„Důležité byly dvě věci: našli jsme spoluinvestora na stavbu pivovaru a mohli se ucházet o dotaci IROP na technologii pivovaru.“
Podle Antonína Nekvindy byla cesta od myšlenky k realizaci dlouhá. „Důležité byly dvě věci: našli jsme spoluinvestora na stavbu pivovaru a mohli se ucházet o dotaci IROP na technologii pivovaru. Takže jsme byli schopni v roce 2016 zahájit stavbu a koncem následujícího roku se tu už vařilo první pivo,“ vysvětluje ekonomický ředitel.
Neratovské pivo si velmi brzy našlo své konzumenty a odběratele. „Od samého počátku dodáváme samozřejmě pivo do naší hospody a stáčíme ho i do lahví či petek, aby si ho návštěvníci mohli i odnést a potěšit jím ostatní po příjezdu z Neratova. Také jsme se snažili dostat do ostatních hospod v našem okolí a rozvážet pivo do velkých měst. To první nám jde pomaleji kvůli velké konkurenci a pandemii, to druhé se rozvinulo velmi dobře, protože v době covidových opatření je prodej piva v lahvích pro pivovary záchrana. Takže jsme zřídili i jednoduchý e-shop,“ vysvětluje Antonín Nekvinda.
Chtějí vařit více piva
Podpora Ministerstva pro místní rozvoj byla zaměřena na investici do technologií, marketing si v pivovaru dělají sami. „Pomáhá nám dobrá znalost poutního místa Neratov i našeho snažení. A samozřejmě i to, že naše pivo většinou chutná a lidi ho doporučují ostatním,“ uvádí.
A úspěšný pivovar se netají ani dalším směřováním a novými vizemi do budoucna. „Plán máme jasný. Nyní máme výstav kolem 2000 hektolitrů za rok, a do tří let bychom chtěli dosáhnout 3000 hektolitrů. K tomu jsme už v minulém roce vybudovali v sousedním domě další sklep na nové tanky, a tak máme co dělat. Protože pivovarnictví je oblast, která se pořád rozvíjí, nemáme strach, že za tři roky bude hotovo. Pak nás čeká možná výměna varny, nějaká automatizace plnění lahví, mytí lahví, rozšíření e-shopu a tak dále. Jen doufáme, že budeme moci přestat řešit covid a naše síly plně věnovat rozvoji pivovaru,“ uzavírá ekonomický manažer Antonín Nekvinda.
Z evropských prostředků tak byly v Neratově podpořeny dva projekty, první stál na samém startu pivovaru a jeho výsledkem jsou i nová pracovní místa, cílem druhéhoje zvýšit provozní kapacitu pivovaru. Původně plánovaný konečný výstav byl 1500 hektolitrů piva ročně. Postupně však produkce Pivovaru Neratov dále narůstala. Ani během pandemie zájem o zdejší pivo neklesal, tržby naopak vzrostly o třetinu. Neratovské pivo Prorok se vloni stalo nejprodávanějším regionálním pivem v obchodním řetězci Coop.
Rozhovor se sládkem Dominikem Malíkem na stránkách
Deníku.cz
Podrobnosti k projektu
Poutní pivovar Neratov naleznete na
www.mapaprojektu.cz.