13. 10. 2025
Letecká služba Policie ČR už rok využívá k výcviku, vzdělávání a zdokonalování pilotů v letových a navigačních postupech všestranný špičkový trenažér. Byl pořízen díky podpoře fondů EU, které do zakoupení simulátoru vložily více než 21 milionů korun. Obstarání celého zařízení stálo přes 31 milionů korun.
Každý pilot musí pravidelně trénovat letecké dovednosti a vzdělávat se v postupech při krizových situacích, které během letu mohou nastat.
„Do doby pořízení multifunkčního letového trenažéru veškeré výcviky a takzvané kondiční lety probíhaly jen přímo ve vzduchu na skutečném vrtulníku. Nyní mohou piloti odlétat díky novému tréninkovému nástroji až osmdesát procent výcviků na zemi v bezpečí simulovaného prostředí,“ uvedla mluvčí
Policejního prezidia Irena Brodská.
Tento simulátor navozuje dojem skutečného letu, a to včetně autentických vibrací a zvukových efektů či pocitu opravdového náklonu vrtulníku. Palubní technici mohou využívat virtuální realitu, kterou jim přinášejí speciální brýle, a piloty čeká sférické plátno s realistickým zobrazením krajiny i nejrůznějších prostředí, od přistání na heliportu v nemocnici Motol až po prostředí zahraničních misí, jako bylo například Bulharsko, kde posádka
Letecké služby Policie ČR (LS PČR) pomáhala při hašení požárů.
Lze simulovat noc i obtížné podmínky
„Na trenažéru lze simulovat lety ve dne i v noci, hustou oblačnost, létání s brýlemi pro noční vidění NVG, ovládání termovize pro pátrání a záchranu životů či práce pomocí palubního jeřábu. Simulátor lze rovněž využít pro výcvik hašení požárů a piloti si mohou vyzkoušet různé typy krizového přistání či letu za nekomfortních podmínek, jakým může být například orientace pouze za pomoci přístrojů. Kromě těchto výcviků je simulátor využíván pro takzvané kondiční lety posádek a zvyšuje tak úroveň jejich připravenosti a profesionality,“ vysvětluje Tomáš Vlasák, vedoucí Letového odboru Letecké služby PČR a také pilot instruktor.
Zařízení je používáno také při zkoušce anglického jazyka. „Takový výcvik musí probíhat v prostředí, které je blízké tomu ve vrtulníku, kde je velký hluk a komunikace se děje v angličtině. Při hluku je realita porozumění komunikace, navíc v krizových momentech, jiná než v tichu,“ doplňuje Tomáš Vlasák a připomíná: „Simulátor je využívaný nejen pro piloty, ale i pro palubní techniky, ale samozřejmě i pro jiné kolegy v rámci Integrovaného záchranného systému. Cvičit se zde budou zdravotnické posádky letecké záchranné služby, což je lékař a záchranář, aby měli větší povědomí o nouzových situacích. Takže ve své podstatě má ohromný záběr.“
Moderní výcvik je výrazně levnější
Když letí pilot opravdovým vrtulníkem, tak z bezpečnostních důvodů některé závady nejdou napodobit. „Je totiž potřeba piloty dostat do těch mezních situací, kdy opravdu fyzicky za letu je to hazard se životem. To je primární účel těch simulátorů. Vlastně piloty pomocí této moderní techniky vycvičit tak bezpečně, aby byli schopní tuto situaci vyřešit, kdyby je náhodou potkala,“ podotýká Tomáš Vlasák.
Výcvik pilotů je pro leteckou službu prioritou. Je spousta situací, které se ve vzduchu nedají nacvičit, především jde o ztrátu tahu ocasního rotoru, závady hydraulického systému nebo třeba vysazení obou motorů v kritických fázích letu, tohle simulátor umožňuje a je proto nepostradatelný. Pak je tu ale i ekonomika, protože provoz vrtulníku je nákladná záležitost. Používání tohoto moderního přístroje mimo jiné šetří palivo a tím výrazně snižuje uhlíkovou stopu. Je tu ale i další věc, a tou je to, že vrtulník musí po určitých nalétaných hodinách procházet kontrolami, revizemi, což omezuje jeho nasazení v reálu, a tohle simulátor snižuje. Výrazně tak šetří rozpočet, a tedy veřejné finance. Navíc není závislý na počasí a je umístěn na hlavní letecké základně LS PČR na Letišti Václava Havla v Praze.
„To vše motivovalo leteckou službu, abychom usilovali o pořízení simulátoru. První nápad vznikl zhruba před pěti lety, a nyní už ho používáme, což považuji za skvělou věc. Musím říci, že když byla tahle myšlenka na světě a vše jsem představil policejnímu managementu, tak ten byl novince nakloněn a podporoval ji,“ dodal Tomáš Vlasák.
Celý článek a rozhovor s plukovníkem Tomášem Vlasákem naleznete na stránkách Deniku.cz.
Podrobnosti k projektu: "Simulátor pro výcvik policistů Letecké služby PČR" v Mapě projektů.