„Jsem samozřejmě moc rád, že se novou trolejovou trať díky evropské dotaci podařilo vybudovat,“ netají potěšení primátor Jihlavy Petr Ryška. Podle něj tak město nejenže získalo lepší dopravní dostupnost pro severní část města, ale daří se mu také nahradit naftové autobusy bezemisní dopravou. „Dalším kladem, který vnímáme, je jistě i to, že trolejbusy jsou méně hlučné než autobusy. I z ekonomického hlediska je to v současné době výhoda,“ pochvaluje si primátor. Celkové náklady na tento evropský projekt byly více než 124 milionů korun. "Evropská unie" se na investici podílela částkou téměř 106 milionů korun, zbytek byly peníze města,“ upřesnil.
Před spuštěním provozu na nové trati uspořádal dopravní podnik bezplatné prezentační jízdy, na nich si zájemci mohli zdarma vyzkoušet jízdu na nových trolejbusových linkách G a H do Bedřichova a na konečnou stanici v průmyslové zóně. Trať je natolik unikátní, že jejího otevření se zúčastnili také zástupci ministerstva dopravy a zhotovitelské firmy Elektroline.
Tiché vozy i nová zastávka
S výstavbou nové trolejbusové trati vznikla zatím jedna nová zastávka – Zadní Bedřichov. „Snažili jsme se pružně reagovat na poptávku cestujících, kteří dojíždějí do zaměstnání, neboť se v blízkosti nové zastávky otevřela skladová hala firmy Bosch a budují se tam další. V letošním nebo příštím roce předpokládáme také otevření zastávky na druhé straně, protože ve směru z Masarykova náměstí na Bosch-Pávov musejí cestující zatím využívat vzdálenější zastávku Škola-Bedřichov,“ uvedl předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy Radim Rovner.
A jaké vozy na novou trať v Jihlavě nasadili? „Aktuálně máme v provozu na nové lince G z Horního Kosova do Antonínova Dolu osm vozů. Z toho v sedmi případech jde o parciální trolejbusy, které jezdí díky baterii i v těch částech města, kde troleje nejsou. Na lince H, mezi Zadním Bedřichovem a Poliklinikou, jezdí tři standardní trolejbusy. Část vozů je z doby 2009 až 2011. Jejich nákup byl tehdy také podpořen dotací z Integrovaného regionálního operačního programu. Parciální trolejbusy jsou z roku 2020,“ prozradil šéf dopravního podniku.
Nyní v jihlavském dopravním podniku očekávají dodávku dalších šesti vozů stejného typu. „S jejich dodáním je ale zatím zhotovitel v dramatickém zpoždění kvůli špatné situaci na trhu s elektrokomponenty,“ posteskl si Radim Rovner. Poukázal na to, že po dodávce nových trolejbusů dojde k razantnímu navýšení počtu kilometrů najetých s elektrickým pohonem. „Plánujeme, že ročně najedeme elektrickou trakcí až dva miliony kilometrů a 850 až 950 tisíc kilometrů motorovými vozy, které budou výhradně na stlačený zemní plyn, jenž vykazuje výrazně nižší emise než starší autobusy s pohonem na motorovou naftu,“ okomentoval předseda představenstva. Aktuálně Dopravní podnik města Jihlavy disponuje celkem 40 autobusy a 39 trolejbusy. Roční nájezd činí 2,8 milionu kilometrů.
S nelehkou situací se ale podnik potýká v personální oblasti. V nejbližších letech musí projít generační obměnou. „Máme 162 zaměstnanců, z toho je 93 řidičů. Ve skutečnosti bychom jich ovšem potřebovali alespoň 105, abychom mohli provozovat i zájezdovou a ostatní doplňkovou dopravu tak, jak je potřeba,“ vysvětluje Radim Rovner. Podle něj se podnik snaží řidičům vyjít všemožně vstříc, nešetří různými benefity počínaje 25 dny dovolené, závodním stravováním, případně příspěvkem na stravu, příspěvkem na penzijní připojištění, levnějšími tarify pro volání, zaměstnaneckým jízdným na MHD či možností dovolené ve dvou podnikových rekreačních zařízeních. „Od 1. dubna máme uzavřenou novou kolektivní smlouvu. Mzdy jsme navýšili o 13 procent,“ doplnil fakta šéf dopravního podniku.
Rozhovor s předsedou představenstva společnosti Dopravní podnik města Jihlavy panem Radimem Rovnerem naleznete na stránkách
Deníku.cz.
Podrobnosti k projektu:
Rozšíření trolejbusové dopravy Jihlava - sever v
Mapě projektů.