V roce 2019 pak došlo na výstavbu jedné z posledních hlavních polních cest s označením HPC 49. Ta leží na okraji obce Choťovice za místní farmou a nově vybudovanými rodinnými domy. Projekt stál téměř 7,5 milionu korun a z Programu rozvoje venkova na něj přispěla Evropská unie dotací ve výši více než 3,68 milionu korun.
„Díky této pozemkové úpravě bylo vyřešeno vylepšení polní cesty ze zemědělského podniku, která navázala na již rekonstruovanou síť polních cest. Pomohla nejenom zemědělskému podniku s bioplynovou stanicí zkrátit si cestu za svými pozemky, ale i obyvatelům Choťovic,“ popisuje projekt vedoucí nymburské pobočky Státního pozemkového úřadu (SPÚ) Ing. Zdeněk Jahn, který měl celou akci na starost.
Až dosud museli zemědělci, zejména v deštivém období, projíždět centrem obce se všemi negativními dopady – hlukem, nečistotou na silnici a zejména větším rizikem z pohledu bezpečnosti.
Zmíněná hlavní polní cesta je dlouhá 1066 metrů a široká 4 metry s půlmetrovou krajnicí. Povrch vozovky je ze dvou vrstev asfaltobetonu. Podkladní konstrukce tvoří dvě vrstvy štěrkodrti o mocnosti 35 centimetrů. Součástí vozovky je pět levostranných sjezdů a jeden sjezd pravostranný.
Podél cesty bylo vysazeno 35 okrasných stromů a 76 keřů, které oživují rovinatou zemědělskou krajinu. Vedle toho byla zatravněna plocha 4330 metrů čtverečních. Užitečnou součástí cesty je také podélný záchytný příkop. Nová cesta tak nejen odvádí zemědělskou dopravu ze zastavěné části obce, ale zmíněný příkop je schopen zachytávat vodu z polí a svádět ji potrubím do náhonu Žehuňského rybníka. Před realizací příkopu hrozilo, že voda z polí steče do vesnice a zatopí domy.
Toto využití si pochvaluje Karel Horák, majitel Farmy Choťovice, která leží právě na konci obce: „Vybudovaná polní cesta je velice smysluplná věc. Hlavní pozitiva jsou dvě – zemědělská vozidla nemusejí jezdit skrz vesnici a důležitý a mnohými nedoceněný je protipovodňový příkop. Už se stalo, že přišel přívalový déšť a kanál skvěle zafungoval, jinak by obec byla pod vodou. Fajn je i to, že se lze dostat na políčko každého vlastníka,“ podotkl. Nová cesta byla po dokončení předána do správy obecního úřadu Choťovice.
Místo pro cyklisty i bruslaře
V současnosti se nová síť cest stala oblíbeným místem pro cyklisty a rovněž je využívána pro jízdu na kolečkových bruslích. Tímto však úpravy krajiny v okolí Choťovic neskončily. „Máme vypracovaný projekt, který vyřeší poslední, asi stometrový úsek, kde nemá obecní kanalizace dostatečnou kapacitu. Dešťovou vodu chceme odvést potrubím a příkopem do Mirkovického potoka, který se vlévá do náhonu pod obcí,“ dodává Zdeněk Jahn.
Zpracování návrhu komplexní pozemkové úpravy se uskutečnilo v letech 2003 až 2007. „Práce byly zahájeny na části území o výměře 442 hektarů a byly hrazeny z prostředků stavebníka dálnice D11 – Ředitelství silnic a dálnic. Dokončeno bylo více než šest kilometrů cest, vysazena zeleň na ploše 2,6 hektaru a vybudován rybník za účelem zadržení vody v krajině,“ říká Zdeněk Jahn. Později byly zahájeny práce na zbývající části území o výměře 439 hektarů a platilo je ministerstvo zemědělství.
Rozhovor s ústředním ředitelem Státníhom pozemkového fondu panem Martinem Vrbou naleznete na stránkách
Deníku.cz.
Podrobnosti k projektu:
Realizace polní cesty HPC49 Choťovice v
Mapě projektů.