Dvacet let čekali obyvatelé i návštěvníci Českého Krumlova na nové autobusové nádraží. Bylo jaro roku 2019, když se první z nich mohli do práce nebo školy vypravit z dokončeného nádraží. Areál z 80. let prošel opravou za 85 milionů korun, které pomohla dotace z fondů EU ve výši 42,5 milionu korun. Samotná stavba vyšla na zhruba 73 milionů korun. Zbytek byl použit na informační systém a technologie spojené s vjezdem a výjezdem.
„Neumím si představit, že by došlo k realizaci bez evropských peněz,“ řekl bez váhání Miroslav Reitinger, jednatel Českokrumlovského rozvojového fondu, který rekonstrukci autobusového nádraží zajišťoval.
„Okresní město naší velikosti má sice velkou občanskou vybavenost a infrastrukturu, na druhou stranu má ale oproti jiným okresním městům, jako je Tábor nebo Jindřichův Hradec, kvůli menšímu počtu obyvatel nižší příjmy. Když se chceme pustit do akcí, které stojí desítky milionů korun, je to složité,“ vysvětloval.
Výsledkem je moderní autobusové nádraží, které patří do 21. století. Cestující tu mají k dispozici dvě parkoviště se 117 místy pro osobní automobily, 32 míst pro kola a celkem 16 nástupišť.
„Všechna nástupiště jsou krytá, vybavena informačním systémem, který je on-line. Kromě toho jsou zde dvě velké tabule u hlavního nástupiště, to samé je v kavárně a odjezdové hale. Celé prostranství je vybaveno novým ekologickým veřejným osvětlením, oblast je pod dohledem kamer a nabízí i Wi-fi,“ popsal Miroslav Reitinger přínosy nově vybudovaného nádraží.
Proměny se dočkala i samotná nádražní budova. Cestující tu mají k dispozici zrekonstruované toalety a nápojové i jídelní automaty. Nachází se zde také úschovna zavazadel. To vše mohou hojně využívat nejen místní, ale také tisíce turistů, kteří míří do Českého Krumlova.
Několikaleté diskuze
K vybudování nového autobusového nádraží došlo v letech 2018 a 2019. „My jsme ho vybudovali během roku a pár měsíců. Samotná příprava byla ale několikaletá. Zahrnovala v sobě prosondování celého území,“ vysvětloval jednatel Českokrumlovského rozvojového fondu. „Nachází se zde totiž nejen zatrubněný potok, ale také tu jsou staré inženýrské sítě. Původní autobusové nádraží vzniklo tím, že se zde uskladnil výkopek z dob, kdy se tu budovala objížďková silnice, tedy ta, co po ní dnes jezdíme z Českého Krumlova do Větřní,“ poukázal Miroslav Reitinger na technickou stránku věci.
Současně přiblížil také samotné diskuse o tom, co by mělo na tomto místě u křižovatky ulic Objížďková a Nemocniční vzniknout. „Celá řada myšlenek vedla k tomu, že by zde mohlo vyrůst obchodní centrum s nádražím na střeše, jaké je v nedalekých Českých Budějovicích. Na papíru se plány dělají poměrně snadno, žádný takový investor se seriózní nabídkou ale nepřišel. Pak tady byla řada zájemců, kteří tam chtěli postavit supermarket a někde v rohu by bylo pár nástupišť. To jsme zase nechtěli dopustit my, protože je pro nás hromadná přeprava osob velmi důležitá,“ řekl Miroslav Reitinger.
Zhotovitelem autobusového nádraží v Českém Krumlově je českobudějovický architektonický ateliér A8000 založený Martinem Krupauerem a Jiřím Stříteckým. „Jejich práce nás velmi zaujala. Bavilo nás, jak umí o územích přemýšlet. Jde jim nejen o to, jak bude stavba vypadat z hlediska krásna, architektury a urbanismu, jejich významnou přidanou hodnotou je to, že přemýšlí i o penězích,“ uvedl jednatel Českokrumlovského rozvojového fondu.
Tím ale proměna autobusového nádraží v Českém Krumlově nekončí. Do budoucna se počítá s možným rozšířením počtu parkovacích míst. „Vymyšlené to máme následovně – na půdorysu stávajícího parkoviště by se dalo postavit ještě jedno a půl patra. Tím by se kapacita navýšila ze sto sedmnácti míst na tři sta šedesát. Ale to je otázka budoucnosti. K realizaci by mohlo dojít nejdříve za pět, deset let,“ nastínil na závěr Miroslav Reitinger.