Důstojné zázemí pro cestující
Projekt počítal se stavbou nové provozní budovy, ve které cestující najdou důstojné zázemí. A tak se také stalo. Jednotlivá nástupiště jsou nově zastřešena, technický stav zpevněných ploch – vozovky, nástupišť, chodníků, parkovacích ploch i zeleně byl zlepšen. Na mohelnickém autobusovém terminálu už vše odpovídá evropské úrovni jedenadvacátého století. Součástí terminálu je rovněž zázemí pro dopravce a hygienické zařízení pro cestující.
Stavba má navíc zelenou střechu, to znamená, že ji pokrývají okrasné traviny a rostliny. Počítá se i s instalací zavlažovacího systému. „Pro cestující to může být v parných dnech příjemné. Chceme mít v prostoru více zeleně, než je třeba na náměstí,“ řekl starosta Mohelnice Petr Kuba.
Cestující se dočkali rovněž čekárny a toalet. Obojí je v takovém provedení, aby svému účelu mohly sloužit co nejdéle. „Po zkušenostech, které jsme měli, jsme udělali čekárnu ve spartánském stylu. Je minimalistická, odolnější, než byla ta původní, která byla velmi často poničená. Terminálem jsme také vyřešili veřejné záchodky. Jsou placené, udělány jsou odolně, je to systém antivandal, aby je nešlo rozbít a poničit. Denně se tam uklízí,“ podotkl Kuba.
Kromě lepšího komfortu pro cestující, kteří využívají autobusovou dopravu, ještě projekt pomohl s vyřešením možností parkování pro automobily. To je nyní možné nejen na komunikaci a vyhrazených parkovacích místech, ale také v podzemním parkovišti.
Na nedostatek parkovacích míst si obyvatelé středu města dlouhodobě stěžovali. Nyní získali možnost odstavit vůz přímo v centru. „Parkování v podzemí je placené. Je využívané, i když mnoho lidí raději zaparkujena náměstí, kde platit nemusí. Ale pokud je špatné počasí, má třeba foukat silný vítr nebo nějaké srážky, kalamita, tak to je hned poznat, podzemní parkoviště je obsazenější,“ popisuje starosta Petr Kuba, jak si lidé na možnost podzemního parkování zvykají.
Uživatelům tohoto parkoviště chtějí vyjít ještě více vstříc. „Plánujeme, až skončí po pěti letech udržitelnost, že bychom ještě udělali placení formou SMS, aby šlo zaplatit telefonem,“ dodává Kuba.
Nižší ekologická zátěž
„Primárním cílem projektu je podporovat, rozvíjet a zlepšovat udržitelnou regionálníi místní mobilitu a navyšovat podíl ekologických forem dopravy,“ uvádí se o modernizaci autobusového nádraží na webu města. Podle jeho zástupců se to prostřednictvím zatraktivnění stávajícího nádraží povedlo.
Podařilo se dosáhnout také druhého cíle projektu, kterým bylo snížit dopravní i ekologickou zátěž plynoucí z individuální automobilové dopravy. Zde hraje zásadní roli multimodální využití terminálu. Tedy možnosti odstavit v místě auto a dále vyrazit pěšky nebo veřejnou dopravou. V Mohelnici jsou přesvědčeni, že vyšším využitím udržitelné dopravy přispívají ke zlepšení kvality života nejen ve městě, ale i v regionu celé olomoucké aglomerace.