22. 5. 2023
Rekonstruované prostory využívá od konce roku 2022 Základní škola a Praktická škola SVÍTÁNÍ v Pardubicích. Velkorysou přestavbu historické budovy podpořily desítkami milionů fondy EU. Ty také pomohly vzniku tranzitního programu, který zlepšuje uplatnitelnost žáků školy s handicapem na trhu práce.
Myšlenka na zlepšení podmínek pro lepší uplatnění žáků na trhu práce je se školou SVÍTÁNÍ spojena v podstatě od jejích počátků. SVÍTÁNÍ vzniklo v roce 1992 jako jedno z prvních soukromých vzdělávacích zařízení pro děti s mentálním a kombinovaným postižením. Založili ji přímo rodiče těchto dětí. Začínali s 26 žáky a postupně, jak žáci rostli, rozšiřovali zde poskytované služby. K základní škole speciální přibyla i střední – praktická škola jednoletá a dvouletá, sociální služby v podobě sociálně terapeutických dílen a denního stacionáře, a v neposlední řadě i sociální podnik Léthó, který osoby s handicapem zaměstnává.
Loni v listopadu SVÍTÁNÍ s podporou fondů EU otevřelo nově opravenou školní budovu. Ta potřebovala nejen nový historicky zrestaurovaný plášť, ale také rozsáhlé opravy uvnitř. Celkové náklady na rekonstrukci dosáhly téměř 147 milionů korun. Z toho přes 84 milionů korun poskytly fondy EU.
„Přízemí bude sloužit veřejnosti jako vzdělávací, kulturní a společenské centrum. V dalších částech budovy se pak nacházejí i speciální učebny pro technické a umělecké obory,“ řekla ředitelka školy Miluše Horská. Celkem v budově nově slouží dva tréninkové byty, šest cvičných učeben, dvanáct odborných a šest terapeutických učeben.
Usnadnění přechodu žáků ze školního do pracovního prostředí tak bylo dalším způsobem, jak se o děti s handicapem postarat a umožnit jim stát se součástí běžné společnosti. V zahraničí jsou již dlouholetým standardem takzvané tranzitní programy, které připravují žáky na přechod ze školního do pracovního prostředí. Především pak formou rozvíjení jejich kompetencí, a to nejen pracovních, ale i sociálních a komunikačních. „Tak, aby byli v co největší míře samostatní a mohli se nejen ucházet o zaměstnání na otevřeném trhu práce, ale tuto práci nakonec také získali,“ vysvětluje ředitelka školy SVÍTÁNÍ Miluše Horská.
Nízká nezaměstnanost dětí s handicapem
Zaměstnanost osob s mentálním a kombinovaným postižením je v Česku velmi nízká, dosahuje jen 12 procent. Cílem projektu proto bylo vytvořit ve škole SVÍTÁNÍ takové podmínky, aby si žáci osvojili maximální množství dovedností a návyků využitelných v jejich každodenním soukromém i profesním životě. „Projekt byl realizován od srpna 2020 do října 2022 a náklady na něj činily 8,7 milionu korun,“ shrnuje ředitelka Miluše Horská.
Projekt se skládal z několika dílčích aktivit. První z nich bylo vzdělávání pedagogických pracovníků prostřednictvím devíti vzdělávacích kurzů, ale také skrze exkurze v německých, italských i českých školách, kde se učitelé seznamovali s fungováním tranzitních programů. „Dalším krokem byla příprava programu samotného – nadefinování jeho fungování, specifikace obsahu školního předmětu, ale i individuálních vzdělávacích plánů,“ vysvětluje odborná garantka projektu a zástupkyně ředitelky Ivana Švecová.
V rámci metodiky byly určeny jednotlivé kompetence, které si žáci potřebují dobře osvojit, aby zvýšili svou samostatnost. Do metodiky byly rozpracovány činnosti jako hygiena, oblékání nebo cesta do práce.
Dalším výstupem projektu byla metodika profesní orientace, která byla zacílena na důkladné seznámení žáka s 65 pracovními činnostmi v rámci 13 pracovních oborů a na následný test, v němž žák označuje obrázek právě té činnosti, která má jeho největší preferenci. „Výsledky testu jsou stěžejní pro tvorbu individuálního plánu tranzitního programu daného žáka. Výhodou tohoto nástroje je umožnění žákovi samostatně se rozhodnout a vybrat si takovou profesní orientaci, která ho zajímá nejvíc. To umožňuje zapojit se i žákům se středně těžkým a kombinovaným postižením, kteří by jinak tuto možnost vůbec neměli,“ pokračuje Ivana Švecová.
„Všechny tyto výstupy byly připravovány během prvního roku projektu. V druhém školním roce pak probíhalo jejich ověřování přímo ve výuce s žáky. Na závěr proběhla konference, která měla seznámit především odbornou veřejnost s dopadem na vybrané žáky,“ uzavírá Miluše Horská.
Rozhovor s projektovou manažerkou Petrou Vondráčkovou naleznete na stránkách
Deníku.cz.
Podrobnosti k projektu: v
Mapě projektů.