7. 3. 2022
Z brněnského hlavního nádraží vyjíždějí po kolejích modré vozy InterPanter do Břeclavi a Olomouce pravidelně ve dvouhodinových intervalech, ve špičce i po hodině. Do Břeclavi dorazí za 40 minut. Komfortní vozy pořídily České dráhy převážně z evropských dotací.
Svézt se vlakem Moravan z Brna do Břeclavi, případně až do Olomouce, může být příjemným překvapením pro ty, kteří cestují na linkách zastaralými vlakovými soupravami s koženkovými sedadly a s pomalou jízdou. Nové soupravy InterPanter překvapí nejen rychlostí, ale i komfortem.
„České dráhy pořídily v roce 2015 za pomoci fondů EU celkem šest souprav InterPanterů – dvou třívozových jednotek a čtyř pětivozových jednotek nasazovaných na linku R13 Brno-Břeclav-Olomouc,“ upřesnila vedoucí tiskového oddělení Českých drah, a. s., Vanda Rajnochová.
Podle jejích slov mimo soupravy zakoupené z evropských peněz nakoupily České dráhy ještě dalších osm souprav InterPanterů, které jezdí mezi Prahou a Brnem. Zajímavosti o modrých InterPanterech přidal náměstek generálního ředitele a člen představenstva odpovědný za osobní dopravu ve společnosti České dráhy, a. s., Jiří Ješeta: „Jednotky InterPanter vyrobila pro naši společnost Škoda Vagonka. Tyto vlaky dosahují rychlosti až 160 kilometrů v hodině a jejich předností je vysoké zrychlení, díky kterému dosahují zkrácení cestovních časů. Zlepšují tak jízdní řád a jeho spolehlivost pro cestující.“
Pohodlný nástup i posezení
Do vozu InterPanter nastupují cestující dvoukřídlými dveřmi, přičemž dveře jsou ovládány tlačítky, která jsou za jízdy blokována. Protože jde o bezbariérový nízkopodlažní vůz, mohou do něj pohodlně nastoupit i handicapovaní cestující na vozíčku nebo maminky s kočárky. Komfort skýtá i samotný klimatizovaný světlý interiér vozu.
Základem jsou polstrovaná ergonomická sedadla, u nich si lze cestování zpříjemnit polohováním. Navíc lze ve vozech pracovat, studovat nebo se bavit díky možnosti zapojení elektroniky do elektrické sítě a fungujícího Wi-fi připojení. Tří až pětivozová jednotka disponuje 200 až 350 místy k sezení. Celkem se soupravou může svést až 1750 cestujících. Displeje uvnitř vozu v průběhu cesty informují například o tom, která zastávka následuje či jaká je aktuální rychlost vlaku.
Jednotlivé oddíly vozu jsou oddělené posuvnými automaticky ovládanými dveřmi. Ve voze je vyhrazený prostor pro přepravu kol a dětských kočárků, případně rozměrnějších zavazadel. Součástí vozu je WC a oddělení pro maminky s dětmi do 10 let. Ve vozech první třídy je mimo jiné i prostor s automatem na občerstvení a prostorné toalety pro vozíčkáře.
Jak Interpantnery přišly ke svému jménu
Jednou z dalších zajímavostí vozů InterPanter je jejich název. Vedoucí tiskového oddělení Vanda Rajnochová objasnila: „Název vzešel ze soutěže, kterou České dráhy společně se skupinou Škoda Transportation vyhlásily v roce 2015. Veřejnost v ní mohla posílat své návrhy na pojmenování nového rychlíkového vlaku. Zvítězil název InterPanter.“ Podrobnosti o soutěži přibližují na svém webu České dráhy: „Své náměty zaslalo 2333 hlasujících. Jeden z účastníků soutěže zaslal dokonce neuvěřitelných 246 návrhů. Celkem obdržely České dráhy a Škoda Transportation 5097 návrhů jména pro nový vlak.“ Z tohoto množství byl nakonec vybrán InterPanter.
Podle Českých drah, a. s., souvisí pořízení nových elektrických jednotek s přípravou na otevírání trhu dálkové osobní železniční dopravy. Využití ucelených jednotek v dálkové dopravě v Česku nebylo před rokem 2015 na rozdíl od západní Evropy příliš obvyklé.
„Tento koncept je přitom pro některé rychlíkové linky výhodný. Umožňuje na nich garantovat vysokou kvalitu služeb, optimalizovat náklady na provoz dálkových vlaků, například v oblasti poplatku za dopravní cestu. Díky možnosti rychle spojovat a rozpojovat několik jednotek do jednoho vlaku prostřednictvím automatických spřáhel pak může dopravce pružně reagovat na poptávku cestujících ve špičce a v době nižšího počtu cestujících nebo v některých úsecích tratí. Včetně možnosti vytvářet přímá, takzvaná křídlová spojení bez nutnosti přestupování. Ucelené jednotky v dálkové dopravě hojně využívají například ve Švýcarsku, Velké Británii, Dánsku nebo v Nizozemsku,“ uvádějí České dráhy.
Rozhovor s náměstkem generálního ředitele a členem představenstva odpovědného za osobní dopravu ve společnosti České dráhy, a. s., Jiřím Ješetou na stránkách
Deníku.
Podrobnosti k projektu:
Obnova vozového parku linky R13 Brno-Břeclav-Olomouc