6. 10. 2025
Kousek od hráze Brněnské přehrady najdete nový objekt, který slouží speciální jednotce potápěčů Policie ČR. Ta je připravená na ty nejsložitější zásahy pod vodou po celé republice a vedle toho školí další policisty ve speciálních dovednostech spojených s pohybem ve vodě a pod její hladinou. Moderní objekt vyrostl na místě původní nevyhovující budovy, a to za více než 200 milionů korun. Fondy EU projekt podpořily částkou přesahující 168 milionů korun.
Nová budova se zázemím sice vyrostla na místě té staré, ale jde o úplnou novostavbu, která má ve všech ohledech lepší parametry. Objekt má třikrát větší plochu než ten původní. Nepoužívají ho přitom jen policisté, ale slouží i hasičům, kteří zde s policisty sídlili na staré budově.
Nová budova začala vznikat od roku 2021. Nejprve došlo k demolici starého sídla policejních potápěčů a pak začala vyrůstat moderní betonová budova. Tu od října 2022 využívají policisté Odboru speciálních potápěčských činností a výcviku ředitelství služby pořádkové policie
Policejního prezidia Policie ČR.
Náklady na celý objekt přesáhly 200 milionů korun.
Evropské fondy v rámci projektu přispěly více než 168 miliony a zbytek prostředků vynaložilo ministerstvo vnitra.
Více místa pro lidi i techniku
Budova dnes slouží 22 policistům tohoto speciálního odboru. První dvě přízemní patra využívají policejní potápěči, třetí patří hasičům a čtvrté je potom společné. V něm je zázemí pro trénink, učebny a také ubytování pro ty, kteří sem přijíždějí na školení. Ročně tady vyškolí na devadesát potápěčů, kteří pracují v poříčních oddílech, a také přibližně stejný počet policistů jako vůdce malých plavidel. Úpravy budovy přitom ještě neskončily a na jedné z jejích zdí vzniká velká horolezecká stěna, která také bude sloužit k výcviku.
Vnitřek budovy je velmi moderní a příjemný. Vůbec nepřipomíná místo, kde působili policejní potápěči dříve. Stará budova měla mnoho problémů, při její stavbě byl mimo jiné použitý nebezpečný azbest. Policisté sice měli ke svému působišti nostalgický vztah, ale jak říká plukovník Petr Mícek: „Jenže v létě v ní bylo teplo a v zimě zase zima.“ Dnes je vše klimatizované a budova tak nepřipomíná skleník. O vytápění se starají tepelná čerpadla, což představuje značnou úsporu nákladů na energie. Celá budova je plná dalších moderních technologií.
Zázemí pro uložení techniky je pro potápěče velmi důležité. V několika místnostech je uloženo vybavení pro ponory v nejrůznějších podmínkách. Najdete zde i místo pro dekontaminaci a čištění použitých obleků. Nechybí ani kompresorovna k plnění potápěčských lahví kyslíkem a dalšími plyny.
„Máme tady také podvodní drony a speciální sonary, které používáme při našich zásazích. Označí nám místo, kde se máme ponořit, a pomáhají tam, kde je minimální viditelnost,“ popisuje plukovník Mícek.
Unikátní suchý dok
Policisty těší, že v novém objektu dokážou zaparkovat všechna svá vozidla a nakládání potápěčského materiálu probíhá pod střechou.
„Na staré základně včetně našeho přechodného působiště v Židenicích jsme měli zaparkovaná výjezdová vozidla venku. Zejména v zimních měsících se musel materiál do vozidel nosit až ve chvíli výjezdu, jelikož se jedná o velké množství elektroniky a zdrojů, kterým chladné počasí nesvědčí. To vše jsme přenášeli mezi patry a po schodech. Dnes je vybavení uloženo ve stejném patře jako výjezdové vozidlo a je možné ho tak naložit hned při nástupu na službu, čímž se výrazně zkracuje reakční doba a vybavení je stále v optimální teplotě. Pomyslnou třešničkou na dortu je, že si veškeré věci můžeme naložit na vozík, kterým materiál k autu dopravíte. Může se to zdát jako maličkost, ale při celkové hmotnosti čítající více než 80 kilogramů se jedná o výraznou pomoc,“ popisuje kapitán Marek Čermák přínosy projektu podpořeného fondy EU a dodává, že je s celou novou budovou stejně jako jeho kolegové velmi spokojený.
Pod střechou parkují také lodě, kterých má tato speciální jednotka celkem pět. Plavidla jsou nyní bezpečně ukotvená v docích a chráněná před rozmary počasí.
Lodě slouží k výcviku vůdců malých plavidel a jsou také převážené k větším zásahům. Největší prám, který zde mají k dispozici, je poháněný dvěma motory a dokáže dosáhnout rychlosti až 50 kilometrů za hodinu. Navíc je vybavený sonarem, který sleduje hloubku pod lodí a může pomáhat v pátrání pod hladinou.
Celý článek a rozhovor s plukovníkem Petrem Míckem naleznete na stránkách Deniku.cz.
Podrobnosti k projektu: "Novostavba objektu - Hrázní 170/1, Brno" v Mapě projektů.