Hodnocení povědomí veřejnosti o problematice fondů EU 2023 - Podzim 2023

Cílem hodnocení bylo zjistit aktuální povědomí široké veřejnosti o problematice fondů EU po informační kampani zaměřené na problematiku projektů podpořených v oblasti životního prostředí. Šetření ukázalo, že fondy EU zná 86 % dotázaných, povědomí o konkrétním projektu má 64 %. Pro většinu dotázaných byla realizovaná kampaň srozumitelná a důvěryhodná.

Operační program Národní orgán pro koordinaci
Druh evaluace on-going
Tematické zaměření evaluace publicita
Rok ukončení 2023
Programové období 2021–2027
Členství ČR v EU vnímá pozitivně 48 % dotázaných (Příznivci), opačný názor má 8 % (Odpůrci). Neutrální vztah (Neutrální) nebo žádný názor má 44 % respondentů. Od posledního šetření (jaro 2023) vzrostl podíl Příznivců, a to především na úkor Odpůrců a Neutrálních. Povědomí o fondech EU má 86 % dotázaných, což je možné považovat za podstatné zlepšení oproti situaci před informační kampaní, kdy povědomí o fondech EU měly 3/4 dotázaných. Informace o fondech EU vnímá jako dostupné 45 % dotázaných, což je podstatně více, než tomu bylo na jaře 2023. Konkrétní projekt financovaný z fondů EU si vybaví 64 % dotázaných. I zde došlo k podstatnému zlepšení. Za osobně přínosné považuje projekty financované z fondů EU 64 % respondentů. K podstatnému zlepšení oproti poslednímu šetření došlo v případě vnímání přínosů pro kraj (77 %) a obyvatele ČR (78 %). 28 % dotázaných deklarovalo, že zaznamenali realizovanou kampaň. Úspěch kampaně je tak výrazně vyšší než v roce 2020, kdy byl rovněž zjišťován stav po realizované kampani. Hlavní zásah testované kampaně byl jednoznačně skrze TV a online kampaň. TV je zodpovědná za 71 % zasažených, online za 57 %. Dominance televize od roku 2020 oslabila, posílil internet a tisk. Pro naprostou většinu dotázaných byla kampaň srozumitelná (84 %) a důvěryhodná (71 %). Kampaň byla vnímána ve všech atributech lépe než v roce 2020. Celkově hodnotí EU fondy po zhlédnutí kampaně lépe 27 % dotázaných. Specificky v oblasti životního prostředí vnímá lépe přínos fondů po zhlédnutí kampaně až 39 % dotázaných. Hodnocení bylo provedeno metodou CAWI na široké veřejnosti, a to na přelomu září a října 2023 na rovnoměrně rozloženém vzorku obyvatel (15+ let) po celé České republice dle územních jednotek NUTS II, pohlaví, věku, vzdělání a velikosti obce.

©2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, všechna práva vyhrazena