Vyhodnocení komunikace brandu Dotace EU – červen 2025
Cílem evaluace bylo na základě kvalitativního průzkumu zjistit potřeby cílových skupin brandu Dotace EU a vyhodnotit účelnost a účinnost vybraných komunikačních aktivit realizovaných v rámci tohoto brandu. Cílovými skupinami komunikace brandu Dotace EU jsou: potenciální žadatelé, žadatelé a příjemci, odborná veřejnost.
Operační program | Národní orgán pro koordinaci |
Druh evaluace | ad-hoc |
Tematické zaměření evaluace | publicita |
Rok ukončení | 2025 |
Programové období | 2021–2027 |
Průzkum potvrdil, že je nutné při (jakékoliv) komunikaci o fondech EU odlišovat tři rozdílné skupiny: široká veřejnost vs. potenciální žadatelé, žadatelé a příjemci vs. odborná veřejnost. Jak průzkum dokládá, mnoho subjektů nedokáže odlišit různé roviny komunikace, což vede k prolínání informací o těchto rovinách.
Cílové skupiny brandu Dotace EU vnímají komunikaci velmi rozdílně. Zatímco odborná veřejnost vnímá komunikaci vůči ní samotné velmi pozitivně, potenciální žadatelé ji vnímají vůči sobě jako nedostatečnou. Cílová skupina žadatelé a příjemci je ve vnímání komunikace nejednotná.
Pozitivně je vnímána jednotná komunikace bez vazby na konkrétní program, což usnadňuje srozumitelnost. Vítány jsou zajímavé kampaně, menší tematické kampaně, lokální akce, kde se veřejnost dozvídá konkrétní dopady fondů. Kvitována je i rostoucí aktivita na sociálních sítích.
V komunikaci vůči žadatelům, příjemcům a potenciálním žadatelům je pozitivně hodnocen poměrně robustní ekosystém, který vytváří podporu pro žadatele. Vítána je i realizace většího množství školení a webinářů ke konkrétním výzvám. Ty fungují i jako funkční platforma pro sdílení praktických zkušeností úspěšných žadatelů s ostatními, což zvyšuje motivaci nových žadatelů.
MMR-NOK má u odborné veřejnosti v rámci řešení problematiky komunikace a publicity dobré jméno, je vnímán jako důvěryhodný a respektovaný zdroj informací, jako odborný garant a partner, který poskytuje spolehlivá data a výklady.
Doporučuje se mj. 1) zachovat název webu DotaceEU; 2) v komunikaci oddělit obsah pro jednotlivé cílové skupiny napříč kanály; 3) výrazně zvýšit uživatelskou přívětivost webu DotaceEU; 4) celkově se zaměřit na jednoduchost, vizualizaci a call to action.
Hodnocení bylo prováděno kvalitativně prostřednictvím 35 hloubkových rozhovorů (uskutečněných v 04-05/2025), a to se zástupci jednotlivých cílových skupin bradnu Dotace EU. Cílem nebylo tedy měření četností, ale zachycení hloubky významů a kontextu.