7. 12. 2020
Autobusy sem ročně svezou stovky tisíc cestujících. Jen od letošního února do poloviny listopadu jich bylo na 600 tisíc, i když počet výrazně ovlivnila koronakrize. Vlakové nádraží je druhé nejvytíženější v České republice. Řeč je o Kolínu. A o jeho autobusovém terminálu, vstupní bráně do města, která je propojena s vlakovým nádražím. Na rekonstrukci terminálu obdržela kolínská radnice významnou dotaci z Evropské unie.
Projekt Modernizace přestupního terminálu v Kolíně stál téměř 50 milionů korun a Evropská unie se v rámci Integrovaného regionálního operačního programu podílela celými 85 procenty. Za zmíněné peníze byl v Kolíně, hned naproti obchodnímu domu Futurum, zmodernizován přestupní terminál, ze kterého odjíždějí spoje regionální a městské autobusové dopravy a také železniční dopravy. Projekt přitom zahrnul i realizaci vybudování parkovacích stání K+R v přímé vazběna přestupní terminál.
„Ta změna oproti původnímu autobusovému nádraží je zcela jasně viditelná, vždyť desítky let to tu fungovalo takřka beze změn,“ spokojeně říká starosta Kolína Michael Kašpar. Město Kolín totiž celý projekt financovalo. Původní záměr vlastně spočíval v myšlence propojit vlakové nádraží s autobusovým tak, aby cestující mohl přestoupit takzvaně suchou nohou do druhého druhu dopravy.
Projekt se začal připravovat už v roce 2013. Musela se nechat zpracovat architektonická studie, ale třeba i odkoupit pozemky od Českých drah a přeložit vedení vysokého napětí.
„V roce 2014, kdy jsem přišel na radnici, se projekt dokončoval, řešila se dopravní studie terminálu, promýšlelo se třeba, jak budou najíždět autobusy, kde budou ideálně odstavné plochy a místa pro vozy taxi služby. Hledali jsme vhodný dotační titul,“ říká starosta Kašpar. Právě on dohlížel na nově založený městský odbor dotací a veřejných zakázek.
Získání dotace pak bylo impulsem k zahájení stavby. Stavba začala v březnu 2017 a práce na modernizaci terminálu trvaly dvacet měsíců. Stavělo se ve čtyřech hlavních etapách. Začátek byl v Rorejcově ulici, kde bylo nutné vybudovat i novou kanalizaci. Navíc byl zjištěn havarijní stav vodovodního řádu a plynu. Tyto opravy si vyžádaly zásadní změnu v celém harmonogramu stavby, tak aby byl splněn termín dokončení a město nepřišlo o dotaci.
Po těchto opravách následovaly prostory před nádražím, parkovací stání P+R a K+R a samozřejmě na řadu přišla střecha navazující na vlakové nádraží. „Celkové náklady včetně studie, technického dozoru a přeložky ČEZ vyšly nakonec až na 78 milionů, takže dotace byla velice přínosná,“ uznává Michael Kašpar.
Jeho slova podtrhuje ocenění za nejlepší realizaci ve veřejném prostoru Středočeského kraje, který terminál autobusového a vlakového nádraží v loňském roce získal.
Opravené nádraží
Město se ještě před startem projektu dohodlo se Správou železnic na tom, zda-li by i oni nechtěli rekonstruovat svoji hlavní budovu.
„Domluvili jsme se a oni své slovo splnili. Původně jsme mysleli, že se na to vrhnou v souběhu s pracemi na terminálu, ale zdrželi se. Když jsme my modernizaci dokončili, Správa železnic se pustila do kompletní rekonstrukce drážní budovy, která je vyšla asi na 80 milionů korun.“
Součástí nového areálu je více než stovka parkovacích stání P+R a jedenáct stání K+R sloužících ke krátkodobému patnáctiminutovému stání a také stání dvou vozů taxi služby. Celkovou proměnu veřejného prostoru doplňuje nové osvětlení, moderní mobiliář, výsadba zeleně i informační, parkovací a kamerové systémy.
„Kromě chytrých digitálních tabulí byly instalovány na každém stání i malé digitální tabule, které ukazují, kde se autobus zrovna nachází a zda má zpoždění,“ připomíná starosta.
Městskou hromadnou dopravu provozuje od letošního února v Kolíně OAD Kolín (Okresní autobusová doprava). Do poloviny listopadu svezly autobusy MHD zhruba 600 tisíc cestujících, přitom se v březnu zhruba tři týdny nejezdilo a navíc je delší dobu výpadek ve školní mládeži. Naše autobusy v rámci MHD Kolín ujedou ročně zhruba tři čtvrtě milionu kilometrů,“ popisuje dění Martin Pípal, výkonný ředitel OAD Kolín.
Z městského rozpočtu směřuje do MHD Kolín každým rokem 25 milionů korun. Bude tomu tak i příští rok.
Více o projektu na www.mapaprojektu.cz.
Celý článek je k dispozici na webu Deníku
zde.