4. 1. 2021
Cenná památka, patrně nejstarší barokní most v českých zemích, s patnácti mostními oblouky, je od léta znovu zpřístupněna. Na přeshraničním projektu, který byl významně finančně podpořen z fondů EU, se podílely společně s městem Mikulov obce Sedlec a rakouský Drasenhofen. Most tak opět propojuje historickou sít cest z Mikulova do Rakouska.
Ojedinělost mostu nastínila projektová manažerka města Mikulov Kateřina Korandová: „Jde o jednu z nejvýznamnějších technických památek. Žádný obdobný téměř stometrový cihlový most ze 17. století jsme nikde v naší republice nezaznamenali.“ Obdobně hovoří i Josef Hromek z památkové péče města Mikulova.
„Most je unikátní tím, že byl umístěn v rybníce. Navíc tam, kde stojí, byl rybník nejužší. I tak byl svou délkou pětadevadesát metrů na svou dobu poměrně dost dlouhý. V tehdejší době byla v naší zemi vystavěna řada jiných mostů. Ale ty byly dřevěné,“ vysvětlil. Podle něj je dílo unikátní i tím, že náročná stavba sloužila pouze tehdejšímu panstvu, rodu Dietrich᠆steinů, aby se po mostě dostali z pevniny přes rybník Portz (dnes Nový rybník) na ostrov, kde měli vystavěný letohrádek.
Zapomenutá památka
Rekonstrukcí se podařilo zapomenutou cennou památku zachovat pro budoucí generace. Zapomenutou i proto, že za socialismu se do příhraničního pásma vstupovat nesmělo. Výsledek rekonstrukce příjemně překvapil i obyvatele z okolí. Stav zpustlého mostu byl totiž před započetím oprav žalostný.
„Dokonce mnoho místních o tomto mostě ještě před rekonstrukcí vůbec nevědělo. Most byl zarostlý náletovými dřevinami a zasypaný hlínou. Z ní vykukovalo jen pár oblouků,“ popsala manažerka projektu. Proto málokdo tušil, o jak rozsáhlou a historicky významnou památku jde. „Z ohlasů na sociálních sítích jsme poznali, jak jsou zdejší lidé na obnovenou památku náležitě hrdí,“ netajila Korandová.
Zajímavostí také je, že pro stavbu mostu byly vypáleny velmi kvalitní cihly, aby odolaly působení vody a zubu času. Nesly na sobě označení písmenem N, což znamená, že byly vypáleny v jediné místní cihelně v Mikulově (německy nazývaném Nikolsburg). Při odklízení nánosů hlíny v blízkosti mostu se podařilo část těchto původních cihel zachránit a stavebníci je využili při rekonstrukci. Nebyl jich však dostatek.
„Museli jsme najít adekvátní náhradu, ale byl velký problém tyto cihly sehnat. Nechali jsme si dokonce udělat laboratorní testy, abychom porovnali kvalitu původních cihel z mostu s kvalitou ručně vyráběných cihel současným výrobcem. A výsledek nebyl příznivý,“ líčil Hromek. Nakonec se podařilo sehnat cihly z demolice staré stavby, které byly daleko vhodnější, než ty v současnosti vyráběné.
Shánění materiálu nebyla jediná komplikace při rekonstrukci. „Jakmile byla z okolí mostu odstraněna navezená zemina do určité hloubky, začala výrazně stoupat spodní voda. Ta ztížila práce na opravě, bylo nutno ji neustále odčerpávat. Kvůli tomu se musely vybudovat po obou stranách mostu studny,“ přiblížil Hromek.
Projekt počítal s tím, že původní koryto potoka, které pod mostem podtéká, bude vedeno korytem náhradním. Nakonec Mikulovští domluvili změnu v projektu, aby se náhradní koryto nebudovalo. „Výsledek stojí za to. Most je nad vodní hladinou jako kdysi. Dopadlo to lépe, než jsme čekali. Je to klenot,“ míní potěšeně Josef Hromek.
K mostu vede i naučná stezka
V souvislosti s opravou mostu byly v rámci projektu obnoveny i navazující historické cesty. „V minulosti byla na tomto území, nazývaném Mikulovsko – Falkensteinsko, přirozená cestní síť. I ze strany rakouských obyvatel máme ohlasy, že jsou za obnovu místa rádi. Je to zatraktivnění další lokality, která byla za kardinála Františka Dietrichsteina velmi významná,“ zdůraznila projektová manažerka. Turisté se nyní z mostu dostanou pohodlně pěšky nebo na kole do sousední obce Sedlec či do rakouské obce Drasenhofen.
„Jedním z našich cílů je rozptýlit návštěvníky Mikulova po okolí, aby se nesoustředili jen v blízkosti známých památek v centru, jako jsou Dietrichsteinská hrobka a zámek. Chceme jim ukázat, že máme i velmi zajímavá místa, která jsou navíc propojená cyklistickými stezkami,“ uvedla Kateřina Korandová.
V blízkosti mostu jsou instalovány také panely nové naučné stezky, která zde byla v rámci projektu nově vybudována. Přibližuje návštěvníkům zajímavosti lokality Portz Insel. Pro její propagaci byla vydána čtyřiadvacetistránková brožura ve třech jazykových mutacích. Informace o mostě najdou turisté i na webu Mikulova.
Více o projektu zde.
Celý článek najdete na webu Deníku zde.