8. 2. 2021
Malé středočeské městečko Mníšek pod Brdy opouštělo každý měsíc pět až šest tisíc kilogramů těstovin. To bylo v době, kdy byl svět „normální“, rozumějme v době předcovidové. Nyní tu produkce těstovin výrazně poklesla. I přesto tu zůstávají pozitivně naladěni. Kvalitě svých čerstvých těstovin totiž bezmezně věří.
Společnost Pasta Fidli, za kterou stojí Helena Cyrnerová se svojí dcerou Gabrielou, byla založena v roce 2012. Rok a půl trvaly veškeré přípravy a v roce 2014 se rozjela výroba. Sídlo našla firma Pasta Fidli v přízemí panelového domu na mníšeckém sídlišti nedaleko školy.
„Nepotřebujeme velké prostory, našich sto metrů čtverečných, nám bohatě stačí. Máme tu výrobní, skladové i kancelářské prostory,“ pochvaluje si Helena Cyrnerová. Společnost Pasta Fidli nabízí práci a šanci na začlenění do běžného života zdravotně hendikepovaným.
Před více než šesti lety odstartovala Pasta Fidli svoji produkci základními druhy těstovin. Vyráběli tu špagety, tagliatelle, penne, později přidali ravioly, bramborové noky a v poslední době i bramborové knedlíky a pesta. Těch tu nyní vyrábějí jedenáct druhů. K nejoblíbenějším patří pesto ze sušených rajčat, peperonchiny, ale i klasické – bazalkové. Těstovin vyrábějí 14 tvarůa sedm ochucených druhů, nejoblíbenější jsou tagliatelle a špagety.
Fondy EU pomohly opakovaně
V roce 2016 získala Pasta Fidli dotaci z EU. Projekt, který byl dokončen v roce 2018, se zabýval personálním a produkčním rozšířením sociálního podniku, konkrétně rozšířením nabízených produktů a služeb. „V rámci této dotace jsme pořídili stroje na výrobu plněných těstovin a bramborových noků i navýšili kapacitu rozvozu. Vznikla dvě pracovní místa pro osoby zdravotně postižené ,“ říká Helena Cyrnerová.
Celková částka projektu činila téměř 2,4 milionu korun, Evropská unie přispěla 85 procentní dotací. Pro Pasta Fidli to ale nebyla jediná pomoc z fondů EU. Ta první byla v roce 2013 na zřízení výrobny v celkové výši 2,5 milionu korun. Náklady na rozjezd firmy činily celkem 12 milionů korun. Loni pak díky třetí dotaci 1,5 milionu korun z fondů EU mohli začít vyrábět pesta a vzdělávat své hendikepované zaměstnance.
Ještě na začátku loňského roku měli v Pasta Fidli osm hendikepovaných zaměstnanců, pak museli kvůli covidu propouštět. Nyní jich tu pracuje pět. „Měli jsme i řidiče na rozvoz a toho jsme také museli propustit, nyní rozvážím sama,“ říká Helena Cyrnerová.
V Pasta Fidli se mezi zaměstnanci objevují třeba ti po autonehodě, kteří mají sníženou hybnost, lidé po operaci páteře, ale třeba i schizofrenik. Zaměstnanci se přitom na různých pozicích střídajív kratších intervalech.
Restaurace podaly pomocnou ruku
Helena Cyrnerová si chválí restaurace, které začaly hned po startu firmy odebírat těstoviny. „Přijaly nás velmi dobře, chtěly podpořit i sociálno, pro dost restaurací bylo prvním impulsem ke spolupráci právě podpoření této oblasti. Zaštítili jsme se jmény kvalitních šéfkuchařů jako Faltys, Šmejkal, Paulus, pomáhal nám Roman Vaněk. Tahle jména nám doslova otevřela dveře do gastrosegmentu. Nicméně zadarmo jsme to neměli. Museli jsme být konkurenceschopní jak cenou, tak rychlostí dodávky, a to třeba do 24 hodin. To se nám podařilo a před koronakrizí jsme dodávali do 150 restaurací, ale i do Makra nebo do Košík.cz,“ říká Helena Cyrnerová.
O současné době šéfka společnosti říká, že propad produkce je obrovský. „Sice jsme nezavřeli, ale ze dne na den jsme vloni přišli o většinu zákazníků. Z původních 150 naše výrobky odebírá desítka, což je doslova šílené, ale držíme se.“
Z dvousměnného provozu se loni stal jednosměnný. Protože výrobu nezavřeli, měli nárok na minimální státní podporu. Možnost zařadit do výroby nový sortiment pest, raviol a noků firmu patrně zachránil. Vloni se museli přeorientovat na segment koncových spotřebitelů, kteří vyžadují širší sortiment v nabídce. K přežití jim pomohl i v březnu založený e-shop pro koncové spotřebitele, především však sami zákaznicí, kteří začali u firmy nakupovat, a tím ji zachránili nejenom v jarních měsících, ale i na podzim roku 2020. Bez těchto lidí a dotace z fondů EU by firma nepřežila.
I přes obtíže Helena Cyrnerová s dcerou neztrácejí optimismus. „Musí to být lepší, věříme v to. Naše čerstvé těstoviny, kde základní suroviny odebíráme z Itálie, jsou kvalitní, ukázaly nám to předcházející roky. Doba je těžká, ale určitě bude lépe. Musí být, aby se naše skvělé těstoviny dostaly k co největšímu lidí. I proto připravujeme v únoru rozsáhlou propagační kampaň na sociálních sítích,“ říká Helena Cyrnerová.
Více informací o projektu najdete na www.mapaprojektu.cz.
Celý článek si můžete přečíst na webu Deníku
zde.