28. 4. 2020
Díky projektu za více než devět milionů korun se škola může pyšnit hned několika novými přístroji, které nejen že ulehčí studentům pochopení problematiky, ale skutečně je připraví na reálný pracovní život.
„Realizace tohoto projektu, nám umožnila seznámit studenty s tím, s čím se setkají v profesním životě. To je největší přínos, protože je opravdu připravujeme na to, co je čeká,“ podotkl ředitel školy Luděk Benák. „Z rozpočtu školy bychom tato zařízení neufinancovali,“ říká.
V Chotěboři se koncentruje nejvíce strojírenských podniků z celého Havlíčkobrodska a strojírenství tady má obrovskou tradici. „A my se snažíme, aby se tato tradice dál rozvíjela,“ dodává Benák.
Od září mohou studenti chotěbořské střední školy využívat například moderní počítačovou učebnu, která je propojená s novými CNC stroji. „Panely u stanic dokážeme vyměnit a studenti pak mohou programovat v úplně jiném řídícím systému. Tato záměna je možná i u některých CNC strojů. Je to výhodné, jednak se studenti nezaměří jen na jednu variantu a navíc snáze pochopí rozdíly mezi jednotlivými systémy,“ uvádí Vlastimil Mejstřík, vedoucí učitel odborného výcviku.
Kromě programování se chotěbořští studenti seznámí i s grafickým editorem, ve kterém si mohou danou součástku vymodelovat, a tento model následně použít při vytvoření programu pro obrábění. „Nové stroje umožňují i složitější tvary. A to jak v modelování, tak v následném obrábění. Je hlavně dobré, že se tady setkávají s tím, co je čeká i u budoucího zaměstnavatele,“ pochvaluje si Mejstřík. „To byl také hlavní důvod, proč jsme ten projekt chtěli realizovat, v místních firmách je to běžné,“ doplňuje ředitel Benák.
Výsledek programování pak využijí CNC stroje, konkrétně klasický školní číslicově řízený soustruh a frézka. „Blíží se produkčním strojům. Na soustruhu se nechají dělat nejen rotační součástky, ale i frézovat nebo prořezávat drážky a vrtat i otvory nerovnoběžné s osou otáčení. Na frézce se pak obrábí především nerotační součásti,“ popisuje Mejstřík oba nové stroje.
Další přístroj usnadňuje budoucím strojařům měření, a to pomocí 3D technologie. „Jde o přístroj, na jehož pracovní desku vložíme výrobek a pomocí mechanického dotyku nebo optického čidla zjistíme tvar a rozměr součástky. Díky tomu lze změřit i to, co by bylo za normálních okolností velmi obtížné,“ říká Mejstřík.
A jak přístroj vlastně funguje? „Provede se kalibrace a spustí se výukový program. Počítač pak reaguje na to, pod jakým úhlem je hubice skloněná, jak je daleko od materiálu a jak rychle i po jaké trajektorii se pohybuje. Když je vše v normě, zobrazují se zelené šipky, pokud je zaznamenán například špatný náklon, zelená barva se postupně mění ve žlutou až červenou a zrychluje se frekvence blikání. Student je tedy v reálném čase informován, zda provádí úkony správně,“ vypráví Mejstřík.Jednodušší a především bezpečnější je pro studenty i sváření, a to díky virtuální realitě, kterou vidí speciálními brýlemi. „Výhodou je, že vše probíhá bez zápalu elektrického oblouku a nedochází k tavení materiálu, což je svým způsobem trochu nebezpečné, doprovázené hlukem i mnohdy pro mnohé nelibou vůní,“ líčí Mejstřík.
Vytištěná busta
Posledními stroji zakoupenými v rámci projektu jsou 3D tiskárna s 3D skenerem. Tiskárnu zdobí i několik výrobků, mezi nimi i busta jednoho studenta. „Toto je příklad využití 3D skeneru. Studenti oskenovali hlavu svého spolužáka a následně ji vytiskli z plastu,“ vzpomíná Benák.
Jak ale říká Mejstřík, dobré vybavení školy není všechno. „Další, neméně důležitá věc, je mít zde pedagogy, kteří jsou schopni zvládnout výuku na těchto strojích. My tady takový kolektiv máme a jsme si vědomi toho, že to není úplně samozřejmé,“ oceňuje na závěr mistr.
o
Rozhovor s ředitelem školy Luďkem Benákem naleznete stránkách Deníku.
Detail projektu Vybavení centra moderních technologií na www.mapaprojektu.cz