14. 6. 2021
Zvýšit kvalitu vzdělávání, zatraktivnit výuku a motivovat žáky ke studiu. Takové cíle si dala Obchodní akademie na Husově třídě v Českých Budějovicích. Splnit se je podařilo i díky dotacím z fondů EU a finanční podpoře Jihočeského kraje.
Je středa krátce po jedenácté hodině dopoledne, když s ředitelkou Obchodní akademie v Českých Budějovicích Lenkou Kubátovou míříme do její kanceláře. Místo dusotu žáků na chodbě slyšíme ale zvuky sbíječek řemeslníků. V posledních letech se tu totiž díky dotacím z fondů Evropské unie a finanční podpoře ze strany Jihočeského kraje pořád něco děje a ani letošní rok není výjimkou.
„Jsem ráda, že nemusím přemýšlet, odkud bychom prostředky získávali, kdyby nebyly dotační programy,“ řekla Lenka Kubátová. Dodala, že v současné době zde probíhají stavební práce, které mají za cíl snížit energetickou náročnost budovy. Projekt je financován z operačního programu Životní prostředí, a to ve výši 6,3 milionu korun. Dalších 9,3 milionu korun obdrží škola z rozpočtu Jihočeského kraje.
Škola se mění před očima
Střední škola, kde v historické části přivítali první žáky už na začátku 20. století a v novodobé části v 80. letech minulého století, se mění před očima. Úplně první projekt, na který Lenka Kubátová coby ředitelka střední školy v roce 2017 dohlížela, se týkal vybudování bezbariérového přístupu do budovy.
„Nastupovala jsem do funkce po dokončení rekonstrukce výtahu, který nebyl původně určený pro osoby. Nový výtah otevřel možnost jeho využití pro tělesně handicapované studenty. Se zajištěním bezbariérového přístupu pomohla nadace společnosti ČEZ. Získali jsme tehdy půl milionu korun na vybudování dvou ramp a zdvihací plošiny,“ přiblížila jednu ze zásadních proměn školy.
Za poslední roky došlo ale také na výměnu vodovodního potrubí, nové podoby se dočkalo i sociální zázemí. „Letos nás čeká výměna ležatých rozvodů, postupně se mění prostory chodeb,“ poukázala ředitelka obchodní akademie na další z prací. Od roku 2017 byly uvedené akce financovány z prostředků Jihočeského kraje ve výši osm milionů korun.
Nejen zajímavější výuka jazyků
Velkou změnu do výuky přinesla dle jejích slov modernizace výuky cizích jazyků, k níž došlo v letech 2014 až 2015 díky dotaci EU v hodnotě 3,1 milionu korun a za přispění Jihočeského kraje ve výši půl milionu korun.
„Dvě kmenové učebny jsme přebudovali na učebny jazykové. Vybaveny byly digitální jazykovou laboratoří Robotel. V každé učebně je tak dvacet pracovišť, která umožňují individuální výuku jazyků přizpůsobenou potřebám každého žáka, využití aktivizujících vyučovacích metod,“ řekla Lenka Kubátová s tím, že software neustále aktualizují. Naposledy v letošním roce, což také pomohlo při distanční výuce žáků.
Cizích jazyků se dotkl i projekt Rozvoj a modernizace ICT v roce 2018, na který škola čerpala dotaci ve výši 4,5 milionu korun. Dotace EU činila přes4 miliony korun a prostředky Jihočeského kraje půl milionu korun. „Tento projekt umožnil zmodernizovat výuku tak, aby byla kvalitnější a efektivnější. Do tří odborných učeben jsme si pořídili 56 počítačových sestav, 35 tabletů, tři učebny jsme zmodernizovali pomocí dvou interaktivních displejů a jednoho projektoru, posílili jsme datovou síť k zajištění rychlejšího a lepšího připojení k internetu ve všech prostorách školy,“ řekla Lenka Kubátová.
Dobře jsou si na obchodní akademii vědomi, že kvalitní vzdělávání nelze zajistit pouze financováním informačních technologií. Nemalé peníze zde věnují na zlepšení samotné výuky žáků nebo profesní rozvoj zaměstnanců. Daří se jim to díky projektům MŠMT, tzv. Šablonám.
„MŠMT umožňuje v rámci těchto projektů financovat například činnost koordinátora pro spolupráci se zaměstnavateli, kariérového poradce, výuku metodou CLIL, spolupráci a sdílení pedagogů a doučování žáků ohrožených školním neúspěchem. Jedná se o časově náročnou práci, kterou je potřeba finančně ohodnotit. Výše našich nenárokových složek platu by tyto potřeby nepokryla. Zapojení do projektů nám umožňuje i neméně důležitý nákup učebních pomůcek,“ vysvětlovala Lenka Kubátová.
„Financování uvedených aktivit, které nám naši činnost zefektivňuje a umožňuje lépe motivovat žáky ve výuce, nám při vzdělávání velice pomáhá,“ dodala.
Do budoucna se chtějí zaměřit na historickou budovu, ve které se nachází tělocvična, a dále na zázemí pro učitele. „Nevím, jak dlouho nám to bude trvat, uvidíme. Z našich prostředků bychom chtěli financovat projektovou dokumentaci,“ řekla na závěr.
Dotace podpořila více projektů školy najednou, jednotlivé projekty najdete zde:
Celou reportáž o projektu čtěte
na webu Deníku.