Oblast podpory podpoří následující podporované aktivity :
1. Rozvoj poradenství, propracování a rozšíření nabídky asistenčních, speciálně
pedagogických a psychologických služeb pro žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami
· Zkvalitnění diagnostiky, vytváření metodik vyrovnávacích a podpůrných opatření a
metodických postupů pro práci se žáky se SVP
· Výměna zkušeností pedagogických pracovníků, kteří pracují se žáky se SVP a příkladů
dobré praxe.
· Projekty zaměřené na vznik a rozvoj metodických a konzultačních pracovišť při školách
samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením. Speciální pedagogové z těchto
pracovišť budou poskytovat metodickou podporu pedagogům běžných škol ve svém okolí
při individuální integraci žáků s SVP.
· Podpora odborných poradenských pracovišť pro poskytování služeb poradenství,
speciálně pedagogických a psychologických služeb jako předcházení rizikovému chování
· Podpora zavádění inovativních postupů do preventivních aktivit či do výuky, motivace
pedagogických pracovníků k jejich využívání
2. Včasné zajištění minimální garantované péče o děti se sociokulturním znevýhodněním
· Projekty zaměřené na poskytování včasné péče dětem se sociokulturním znevýhodněním
a jejich rodičům – tedy projekty, v jejichž rámci jsou poskytovány komplexní služby
zahrnující například i pedagogickou a sociální intervenci – dětem od tří let věku do
nástupu na ZŠ a jejich rodičům.
· Projekty, v jejichž rámci budou realizovány semináře pro zřizovatele, ředitele a
pedagogické pracovníky škol o významu vzdělávání dětí se sociokulturním
znevýhodněním již v předškolním věku, o významu, potřebě a mechanizmech
inkluzívního vzdělávání, o možnostech využívání a efektivitě vyrovnávacích mechanizmů
při vzdělávání dětí se sociokulturním znevýhodněním v hlavním proudu vzdělávání.
· Projekty zaměřené na budování otevřených mateřských škol, které vytvářejí podmínky
pro inkluzívní vzdělávání dětí se sociokulturním znevýhodněním v rámci hlavního
vzdělávacího proudu, včetně zřizování pozice asistenta pedagoga v těchto školách.
· Projekty zaměřené na pilotní ověřování včasné péče o děti se sociokulturním
znevýhodněním – například: programy zaměřené na podporu inkluzívního vzdělávání v
mateřských školách; programy zaměřené na zvyšování kompetencí rodičů pro přípravu
dítěte na úspěšné zahájení školní docházky; programy zaměřené na rozvoj spolupráce
mezi rodinou a realizátorem předškolní přípravy; programy zaměřené na zvýšení počtu
dětí absolvujících předškolní přípravu. U těchto projektů požadujeme jako výstup evaluaci
a návrh dalších opatření.
3. Uplatňování a zlepšování organizačních forem výuky a vyučovacích metod
podporujících rovný přístup ke vzdělávání, včetně tvorby individuálních vzdělávacích
plánů, využití ICT a e-learningových aplikací
· Rozvíjení forem a metod inkluzívního vzdělávání (projekty zajišťující potřebnou podporu
při vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách)
· Rozvíjení podpůrných mechanismů zajišťujících speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků
se sociokulturním znevýhodněním v běžných školách (mentoring, tutoring, využívání
pedagogické a sociální intervence…)
· Rozvíjení takových metod a forem práce ve třídě, které zvyšují šance pro rovné zapojení
dětí a žáků z kulturně či sociálně odlišného prostředí do škol hlavního vzdělávacího
proudu.
· Projekty zaměřené na rozvíjení individuálního přístupu v rámci vzdělávání (rozvoj forem a
metod práce se žáky s SPV, tvorba individuálních vzdělávacích plánů).
· Rozvíjení metod a forem práce v rámci školní výuky zaměřené na vyhledávání a práci s
mimořádně nadanými dětmi a žáky, včetně tvorby individuálních vzdělávacích plánů.
· Projekty zaměřené na postupné otevírání „běžných tříd“ v hlavním vzdělávacím proudu
ve školách, dosud určených výlučně pro žáky s SVP a cílem transformace základních
škol praktických na školy inkluzívní, vzdělávající ve všech mutací RVP pro základní školy
- vzdělávání pedagogů, zajištění učebních materiálů,zajištění didaktických pomůcek
· podpora spolupráce škol se školskými poradenskými organizacemi
· podpora aktivit škol v přípravě dětí a žáků k přechodu ze vzdělávání z MŠ na ZŠ a ze ZŠ
na SŠ
· podpora pilotního ověřování organizačních forem vzdělávání podle individuálních
schopností a zájmů žáků (spojování tříd, ročníků, skupinová výuka, individuální plány,
využití moderních technologií)
· zapojení talentovaných dětí do mezinárodních činností a projektů
· podpora a realizace terapeutických dílen pro děti a žáky se SVP