5. 8. 2019
Reportáž, kterou v rámci série článků o evropských fondech připravil Deník ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj, nás tentokrát zavede do Třince, kde jezdí rovných deset elektrobusů podpořených z fondů EU. Na autobusy, které přispívají k lepší kvalitě ovzduší a pohodlnějšímu cestování, putovalo z evropských fondů téměř 115 milionů Kč.
Doprava elektrobusy, pořízenými za pomoci evropských fondů, je pro obyvatele Třince dva roky každodenní realitou. Na snižování uhlíkové stopy se podílí dopravce Arriva Morava.
Již dva roky díky dotaci z fondů EU přispívají elektrické autobusy veřejné dopravy průmyslovému Třinci ke zlepšení životního prostředí. Motor, který nevytváří žádnou uhlíkovou stopu, pohání dvanáctimetrové vozy Škoda Perun, postavené na podvozku a karoserii Solaris. Od března 2017 jich po městě jezdí deset. Evropská unie na ně přispěla téměř 115 miliony Kč, tedy 85 % celkové ceny.
Počet se bude zvyšovat
Přestože je Třinec v tomto směru na špičce, plánuje radnice ve spolupráci s dopravcem Arriva Morava další nákup. Náklady na jeden elektrobus jsou ale zhruba dvaapůlkrát vyšší než u standardních naftových autobusů, takže příležitostí pro nákup bude až vyhlášení příštího dotačního programu financovaného z fondů EU.
„Nákup elektrobusů je v lokalitách, jako je Třinec, zkrátka nezbytnost. Místní životní prostředí dlouhodobě výrazně zatěžuje průmyslová výroba. Veřejná doprava ale nemusí přispívat k zhoršování podmínek, protože máme možnosti, které předchozí generace neměly. Proto nákup autobusů na elektřinu, které za sebou nezanechávají žádnou uhlíkovou stopu, není otázkou návratnosti finanční investice. Je to hlavně investice do životního komfortu místních obyvatel,“ říká Jaromír Walaski, ředitel společnosti Arriva Morava.
Elektrobus se dodává v „balíčku“ s nabíječkou. K ní je potřeba během jednoho dne zajet dvakrát. Poprvé se baterie dobíjejí v dlouhém nočním cyklu mezi desátou večerní a šestou hodinou ranní. Druhé dobíjení probíhá mezi ranní a odpolední špičkou, a je tedy kratší. Trvá dvě až tři hodiny a stejně jako u nočního nabíjení se využívá pomalý režim, protože je ohleduplnější k životnosti baterie.

Cestující si to chválí
„Na servis nového vozového parku museli být pochopitelně speciálně vyškoleni mechanici, kteří dosud pracovali pouze se spalovacími motory. Dobrá zpráva ale je, že si vše, jak se říká, sedlo, každodenní servis je na výborné úrovni a elektrobusy si pochvalují i jejich řidiči,“ dodává Walaski.
Plně nabitý elektrobus ujede za den až 150 km, záleží ale na individuálních podmínkách na jednotlivých linkách. Náročné kopcovité trasy baterie samozřejmě zatěžují více, stejně jako používání klimatizace, která se v létě stává standardem už i ve veřejné dopravě.
Do jednoho elektrobusu se vejde 75 pasažérů, vozy jsou nízkopodlažní a samozřejmě disponují nástupní plošinou pro vozíčkáře. Přestože zavádění elektrobusů ve městě oceli nebylo snadné musel se totiž vybudovat nový rozvodný systém, včetně trafostanice, protože areál dopravce nebyl původně na požadovaný odběr elektrické energie stavěn nyní vše funguje, jak má, a pozitivní odezva přichází i od cestujících. Těm se líbí zejména komfort přepravy, tichý chod a zpracování interiéru vozů. Město tak má plán používat do budoucna v třinecké veřejné dopravě jen elektrické autobusy.
„Lidé poznají elektrobusy lehce nesmrdí, nejsou slyšet a nemají hrb,“ podotkla při uvedení do provozu elektrobusů, pořízených díky unijní dotaci, primátorka Třince Věra Palkovská. „Čistá doprava je jednou z priorit našeho konceptu chytrého města. Doprava se v našem městě významně podílí na prašnosti a kvalitě ovzduší. Každý krok, který učiníme pro zlepšení ovzduší, je důležitý. Vytváříme vhodné podmínky pro železniční dopravu, podporujeme cyklodopravu a věnujeme velkou pozornost elektromobilitě.
V Třinci se o ní nejen mluví, ale už máme konkrétní výsledky,“ uvedla dále Věra Palkovská. A v podpoře elektromobility Třinec pokračoval i nadále formou osvěty. „Na severní Moravě se k zátěži z dopravy přidává velkou měrou navíc ještě průmysl a znečištění z domácího vytápění. Právě města a obce hrají klíčovou roli v regulaci dopravy a při zavádění opatření, které sníží její emise, ať už v hromadné dopravě či využitím alternativních pohonů u vozidel v městských službách,“ uvedl k tématu ministr životního prostředí Richard Brabec.
Rozhovor s Jaromírem Walaskim, ředitelem společnosti Arriva Morava na stránkách Deníku.