5. 11. 2019
Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Deníkem připravuje reportáže o projektech podpořených z fondů EU. Tentokrát nás reportáž zavede do Plzně, kde místní dopravní podnik pořídil díky dotaci z EU, 19 nízkopodlažních trolejbusů. Naprostá většina z nich je bateriových, tedy ekologicky nejvhodnějších, a neškodí místnímu ovzduší. Z fondů EU na jejich pořízení šlo přes 182,5 milionů korun. Projekt byl uskutečněn díky integrovanému územnímu nástroji ITI, pomocí kterého je podpora z fondů EU cílena podle potřeb daného území.
Městská doprava v Plzni se vyznačuje vysokou úrovní kvality a ekologie: 171 tisícům obyvatel slouží hustá síť 49 linek. Vozový park mohl být výrazně obnoven i díky pomoci peněz z evropských fondů.
Historie Plzeňských městských dopravních podniků, a.s. sahá až do 19. století. Hlavní zásluhu na vybudování dopravního podniku měl nejslavnější český elektrotechnik František Křižík. Podnik zahrnující tratě elektrické dráhy i elektrárny pro jejich pohon vybudoval v letech 1896-1899 na základě koncese získané městem Plzní výnosem tehdejšího císařského a královského ministerstva železnic. Nyní, o 120 let později, získal plzeňský dopravní podnik na rozvoj na pořízení téměř dvacítky moderních trolejbusů 182 milionů z fondů EU.
První oficiální název zněl „Elektrické dráhy v Plzni a okolí“ a obsahoval v sobě tři důležité informace o poslání společnosti. „Za prvé to byla tramvajová dráha v Plzni, která byla vybudována čistě elektrická, přičemž v řadě jiných měst v té době jezdily jen parní nebo koněspřežné tramvaje. Za druhé to bylo zaměření společnosti, které mělo být výlučně na provoz elektrické dráhy, a konečně do třetice elektrická dráha měla vyjet až za hranice města Plzně, nejsmělejší projekt počítal se stavbou nákladní tramvaje až do lomu ve Štěnovicích,“ připomíná historii společnosti dnešní dopravně provozní ředitel PMDP Jiří Ptáček.
Po válečných a poválečných letech se v dobách normalizace změnil charakter komunální společnosti na státní podnik. Novodobá historie společnosti se datuje dnem zápisu do obchodního rejstříku 1. května 1998. Dopravní podniky se vrátily zpět do rukou města ve formě akciové společnosti se 100% vlastnickým podílem města a dostaly nové jméno: „Plzeňské městské dopravní podniky, a.s.“ (ve zkratce PMDP, a.s.).
Hlavní náplní činnosti dopravních podniků je samozřejmě i nadále provoz městské veřejné dopravy, je ale doprovázená řadou obchodních aktivit, jako servis a mytí vozidel, provoz autoškoly, správa veřejného osvětlení ve městě nebo například výroba elektrické energie v původní elektrárně „Hydro“ na Denisově nábřeží, kde je dodnes sídlo PMDP,“ vyjmenovává mluvčí společnosti René Vávro.
Dnes má plzeňský dopravní podnik k dispozici celkem 320 vozidel všech trakcí, zaměstnává 890 lidí z toho 590 řidičů, kteří denně co do počtu cestujících přepraví celé dvě Plzně.
Výroční zpráva společnosti hodnotí uplynulý rok 2018 jako dobře zvládnutý. „V roce 2018 nebyla rozhodně organizace dopravy vůbec jednoduchá. Stavební úsilí ve městě si vyžádalo celou řadu zásahů do pravidelného chodu dopravy, a kladlo tedy i značné nároky na čerpání přesčasové práce našich lidí. Přesto se nám podařilo splnit plán v souladu s požadavky města v celkovém objemu více než 15 milionů kilometrů. Pokračovali jsme také v obnově vozového parku a v průběhu roku nakoupili vozy 3 AB a 2 TB,“ vyjmenovává zásadní události uplynulého roku Vávro.
Právě obnova vozového parku za pomoci peněz z evropských fondů je důležitým faktorem pro udržení kvality přepravy.
Ekologicky šetrné
Plzeňskému městskému dopravnímu podniku se navíc podařilo v letech 20162018 získat dotaci EU na nákup devatenácti nízkopodlažních trolejbusů, přičemž drtivá většina z nich je bateriových, tedy ekologicky nejvhodnějších, které neškodí místnímu ovzduší.
„Právě šetrnost k životnímu prostředí je dlouhodobě významným rysem plzeňské městské dopravy. Celé dvě třetiny dopravního výkonu u nás zajišťuje tramvajová a trolejbusová doprava, tedy moderní dopravní prostředky e-mobility,“ přidává konkrétní čísla mluvčí.
V době rozhovoru to v sídle plzeňských dopravních podniků žilo. Všichni se chystali na velkou oslavu 120 let výročí existence společnosti. O víkendu 15. a 16. června pak Plzeň připomínala velké muzeum. Po městě totiž vozily návštěvníky akcí mezi jednotlivými vozovnami historické trolejbusy.
Podrobnosti projektu včetně videa naleznete na www.mapaprojektu.cz
Rozhovor s ředitelem plzeňských městských dopravních podniků Jiřím Ptáčekem naleznete na stránkách Deníku.