1. 2. 2019
Víte, jak pomáhají evropské dotace v podnicích? Deník ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj připravil sérii reportáží o úspěšných projektech. Druhý díl ukazuje využití prostředků z evropských fondů pro rozvoj produkce ve firmě proseat, která se zabývá výrobou dílů autosedaček do automobilů firem jakou jsou Škoda či BMW. Díky dotaci vznikla linka, která produkuje pěnové výplně do sedaček pro vozy BMW luxusní řady 5 a 7.
Pohodlí z jízdy automobilem závisí z nezanedbatelné části na pohodlí řidiče. Na tom, jak si doslova sedí. Velkou měrou se na tomto pocitu podílí firma proseat z okraje Mladé Boleslavi. Dodává výplně sedaček a další komponenty především pro vozy Škoda, ale i pro automobily BMW.
Mladoboleslavská společnost proseat chrlí denně do světa kompletní sedačkové díly. Z polyuretanových pěn tu bezmála pět stovek zaměstnanců vyrábí jak spodní sedací část, tak opěrky zad, hlavy a loktů. Měsíčně to čítá zhruba 900 tisíc jednotlivých kusů. Proseat je druhou největší firmou svého druhu v Evropě a sídlí v průmyslové zóně Plazy na východním okraji Mladé Boleslavi, skladové prostory pak má v nedalekém Bezděčíně.
Nová výrobní linka byla pátou v pořadí
Nedávno se podařilo zrealizovat významné vylepšení závodu. Za desítky milionů korun zde byla postavena nová linka na výrobu výplní sedaček pro vozy BMW. Na této částce se významnou měrou dotací podílela Evropská unie
Ředitel mladoboleslavského závodu Jiří Pechr říká: „V roce 2016 se nám podařilo rozjet za pomoci evropského grantu naši pátou výrobní linku, kterou nazýváme OBK 21 a která v technologii TDI vyrábí převážně díly pro automobily BMW.“
Pěnové výplně do sedaček pro vozy BMW
Manažer údržby Aleš Vaňousek, který se stará o chod linky, upřesňuje: „Nová linka produkuje pěnové výplně do sedaček pro vozy BMW luxusní řady 5 a 7. Výrobky pak putují do společnosti Adient u Rozvadova, kde jsou kompletovány a poté míří do Německa. Denně tam směřuje aktuálně až sedm kamionů výrobků.“
Linka na výrobu komponentů pro automobilové sedačky je nová a vznikla kvůli novému zákazníkovi. První myšlenka na vznik nové linky sahá do roku 2014, kdy vzešlo rozhodnutí z nejvyššího managementu.
„Výstavba linky začala na konci roku 2016, kdy jsme ještě stihli zkušební provoz a ostrý start jsme tu měli v první polovině roku 2017,“ vysvětluje Jiří Pechr.
Nová linka přinesla i výrazné navýšení počtu zaměstnanců. „Pracujeme tu ve třech směnách a na každé pracují tři desítky lidí a k tomu další potřebný personál,“ vypočítal Jiří Pechr.
Požadavky zákazníků se mění
Každý výrobek je podroben pečlivé kontrole ve dvou stupních pracovištěm nazvaným „offline“, kde se provádějí dodatečné opravy, a pak je tu ještě výstupní kontrola.
„U nás se kontroluje každý díl. Takzvaná zmetkovitost se od počátku, kdy byla kolem pěti procent, výrazně zmenšila na současných zhruba jeden a půl procenta produkce,“ uvedl spokojeně manažer údržby Aleš Vaňousek.
Jaká bude budoucnost výroby ve firmě proseat v Plazích u Mladé Boleslavi, to ukáže čas a vývoj v automobilovém průmyslu. Jisté je, že nouzi o zákazníky mít nebude.
„Požadavky našich zákazníků se mění. Na to reagujeme i my změnou technologických postupů. Samozřejmě vysoké jsou nároky na kvalitu, to v dnešní době je zcela zásadní věc. Výroba sedaček prošla v poslední době obrovským vývojem. Jako jedni z mála dokážeme v jednom závodě vyrábět výrobky ve dvou základních technologiích, tedy pěny MDI a TDI. Sedačky se výrazně posunuly v komfortní oblasti, takže jsou osazeny například výhřevem, nebo naopak zase chlazením,“ uvedl Jiří Pechr.
V poslední době se oblibě těší i masážní funkce. Na toto vše musí ve společnosti postupně reagovat.
„Veškerá produkce musí být odvedena v obrovské kvalitě. Právě tlak na kvalitu je stále vyšší a vyšší, ale nejen na kvalitu aktuální. Nutné je, aby funkční vlastnosti materiálů byly kvalitní i poté, co budou v automobilu používány roky,“ dodal ředitel společnosti proseat Jiří Pechr.
Více o projektu včetně videa najdete na www.mapaprojektu.cz.
Rozhovor s ředitelem společnosti proseat Jiřím Pechrem naleznete www.denik.cz